גלריית עבודות
יצירות נבחרות
דינמיקה
משחקי אור
קרעים בחלום
מעשה בראשית
לברוא עולם קסום מתוך הליבה
מעמקים
ברוח הסטודיו של מרדכי ארדון
תחריטים, פריס 2006
מיניאטורות
קטנות שהן גדולות, מיניאטורות 1999 -2009
מסתרי הסתיו
תמונות מתערוכות קבוצתיות
דיאלוגים, 2014 - 2021
רטרוספקטיבה של סדרות, 2000 - 2022

עבודות לפי טכניקה:
מים
שמן
רישום
תחריטים והדפסים
טכניקה מעורבת
מבנים גאומטריים

תחריטים, פריס 2006

התערוכה הוצגה:
בספטמבר 2006 בצרפת, במרכז הבינלאומי לאמנות (הסיטה) בפריס - חלק קטן מהתחריטים
באפריל 2007  בישראל, בבית האמנים בתל-אביב

התחריטים המוצגים כאן נעשו בסדנת ההדפסים של המרכז הבינלאומי לאמנות בפריס ("הסיטה") בשנת 2006. אלו הם תחריטים מיניאטוריים שכמוהם לא עשיתי מעולם. מצאתי בעבודת התחריט אתגר מיוחד - אפשרות להוציא ממשהו שהוא כביכול מתוכנן ומדויק, משהו רגיש, צבעוני ומעודן שאפשר להתבטא באמצעותו. מצאתי גם שדווקא אילוצי העבודה על פורמט קטן יש בהן קסם רב ואתגר של ממש. פתאום יכולתי להביע באמצעות ציור קטן של נוף או דמות מיניאטורית, תחושות, תנועה ואפילו מצב-רוח.
יצוין שהתחריטים כאן נעשו בטכניקה משולבת של תצריב (רישום על גבי שעווה רכה וצריבת הקווים בחומצה), אקווטינטה, ומחט יבשה.

 

על התערוכה בהרחבה

הסקרנות בלבד הובילה אותי לעסוק בתחריטים. ביקשתי לעסוק בתחום שנראה, לכאורה, שונה בתכלית מציוריי בצבעי השמן ומציורי האקוורל שבהם עסקתי עד כה. בחרתי לעסוק בתחריטים מיניאטוריים דווקא מתוך מחשבה שאוכל בעתיד לשלבם בתערוכות קבוצתיות של מיניאטורות.

התחריטים המוצגים כאן נעשו בסדנת ההדפסים של המרכז הבינלאומי לאמנות בפריס ("הסיטה") שם שהייתי במחצית השנייה של שנת 2006. כיוון שלא עשיתי קודם לכן תחריטים דמיינתי לי משהו שונה לחלוטין מהמציאות. המציאות דרשה קודם כול עבודה טכנית מקדימה לאו דווקא מרתקת. אולם פתאום, בין שיוף קפדני של פלטה זו או אחרת ובין רישום הססני על גבי השעווה, ראיתי בעבודה זו דווקא אתגר מיוחד - אפשרות להוציא ממשהו שהוא כביכול מתוכנן ומדויק כלומר קר ויבש מטבעו, משהו רגיש, צבעוני ומעודן שאפשר להתבטא באמצעותו. למזלי, למדתי שעבודת התחריט המתוכננת כביכול לכול שלביה, יש בה מסתורין ועניין לא פחות מאשר ציור בטכניקות אחרות שבהן עסקתי. העבודה על התחריט דומה במידה רבה לעיסוק במחקר. כמוהו היא חייבת להיות זהירה ומוקפדת בכול שלביה על קלה כחמורה, ללא זלזול ולו גם בפרט אחד ממכלול העבודה. אולם כמו שבמחקר מעלים השערות בניסיון לאשש אותן אבל בסופו של דבר מגלים דברים חדשים, שלא שוערו מראש, לא פחות חשובים. כך גם בעבודת התחריט; מתחילים לעבוד על התחריט בדרך מסוימת ואחרי ההדפסה הראשונה, מחליטים על שינוי, אם על ידי הוספת אקווטינטה או שינוי צבע. החשוב הוא שהתחריט משתנה עד בלי הכר והפתעת השינוי היא חוויה בפני עצמה, כאשר לקווים הברורים והשחורים נוספים כתמים צבעוניים ויותר מאוחר הקווים עצמם נהפכים לצבעוניים עד שחלק מהתחריטים כאן נראים ממש כאילו צוירו בצבעי מים. ככול שהתקדמתי יותר ויותר בעבודתי, קווי התחריט העזים של תחריטיי הראשונים התרככו  והפכו לעדינים והשתלבו במרקם הצבעוני. בנוסף, התברר לי שדווקא אילוצי העבודה על פורמט קטן יש בהן קסם רב ואתגר של ממש. פתאום יכולתי להביע תחושות, תנועה ואפילו מצב-רוח באמצעות ציור על פלטה מיניאטורית. הנושאים שבהם עסקתי הושפעו מהנוף שנשקף מחלון הסטודיו שלי בסיטה, מטיוליי על גדות הסיין, מגעגועי להרי ירושלים ואף מחלומותיי. הפורמט הקטן שבו נעשו התחריטים מאפשר לצופה בהן להתבונן מטווח קרוב במסתורי התמונה הקטנה על שלל פרטיה.

יצוין שהתחריטים בגלריה זו נעשו בטכניקה משולבת של תצריב (רישום על גבי שעווה רכה וצריבת הקווים בחומצה),  אקווטינטה, ומחט  יבשה.

ליאת פולוצקי [מתוך קטלוג התערוכה]

 

כריכת הקטלוג



 



בחזרה לתערוכה